Eerste stagedag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Postema - WaarBenJij.nu Eerste stagedag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Postema - WaarBenJij.nu

Eerste stagedag

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Afgelopen twee dagen ben ik op stage geweest. Dinsdag kwam de contactpersoon uit Nederland, Sander, ons ophalen. We hebben een gesprek gehad met hem, de directeur en onze begeleider: Jacques. Er is even door gesproken wat er verwacht wordt van beide kanten de komende periode. Het was een leuk gesprek. Er was een klein misverstand. Zij dachten namelijk dat wij de hele week moesten stage lopen. Dat is niet het geval, wij moeten maar drie dagen stage lopen. Even zagen we onze vrije tijd in rook opgaan, maar gelukkig is het geregeld.
We gaan de komende tijd op maandag, dinsdag en woensdag stagelopen. Af en toe zullen we ook eens wisselen van dagen, want ze willen dat we het programma van donderdag en vrijdag ook leren kennen.
Verder kwam in het gesprek naar voren dat we ons ook moeten inzetten voor de buitenschoolse activiteiten. Sport in dit geval. Sport(denk aan Rugby, Cricket, Tennis) is erg belangrijk op de scholen. De regering stelt hier hoge eisen aan.
In Nederland hebben we ongeveer twee uur per week gym. Daarnaast zitten de kinderen van huis uit op zwemmen of voetbal.
Hier ligt dat heel anders. Kinderen leren sport op school. Elke dag hebben ze na hun lessen ongeveer een uur sport. De leerkrachten op Paul Greyling verzorgen de lessen zelf. Het inhuren van buitenaf is erg duur en de school vindt de pedagogische kwaliteiten van die coaches niet goed genoeg. Wij moeten dus gaan kijken of we ook iets voor hun kunnen betekenen op dat gebied.... Dat gaat wat worden!

Op woensdag hadden we onze eerste dag. Jacques kwam ons om 10 uur zeven (7:10 uur) ophalen. Zo zeggen ze dat hier. Samen met zijn zoontje, Lu-Wijk, die bij mij in graad drie zit. Ook moesten we nog een andere juf ophalen die op een prachtige kampeerplaats woont.
Op de school begon de dag met een staffmeeting. Deze hebben ze elke ochtend om half acht. Er werd geëindigd met een gebed, waarin wij genoemd werden, wat ze precies zei, heb ik niet kunnen volgen. De school is namelijk Afrikaans talig. Ontzettend leuk, maar erg wennen in het begin. Als de bel gaat, gaan de kinderen op het schoolplein in rijen zitten. De directeur doet dan even een kort woordje en de kinderen lopen dan keurig in rijen naar de klas.
Mijn klas bestaat uit negentien kinderen waarvan er maar 5 meisjes zijn!
De kinderen ruimen hun spullen op en wachten dan in rijen voor de deur. De juf stuurt ze eerst in kleine groepjes naar de wc en dan mogen ze naar binnen.
De kinderen waren erg nieuwsgierig naar mij en dit uitte zich vooral in lieve lachjes en stiekeme blikken. De juf stelde mij kort voor en ik ging achter in het lokaal zitten op een stoel. Ze had gezegd dat ik nog niet zo goed Afrikaans sprak dus één kind kwam naar mij toe met zijn woordenboek Afrikaans. Hier staan alleen Afrikaanse woorden in, maar het was zo lief.
De dag begon met een verhaal uit de godsdienst methode. De kinderen wilden ook graag een lied zingen over Jesus. Twee jongetjes namen de leiding en de hele klas deed mee, ongelofelijk. Zo iets zie je in Nederland niet snel.
Vervolgens kregen de kinderen Afrikaans, wiskunde, lezen, en een soort van sociale vaardigheden methode. Tussendoor hadden ze twee keer pauze van 20 minuten waarin ze naar buiten mochten, met hun eten. In de tweede pauze moesten ze in die tijd ook hun sport kleren aan hebben.
Niet zo heel veel pauze dus. Daarentegen zijn de lessen wel al om tien over twee afgelopen in graad 3. Daarna krijgen de kinderen dan nog sportles van verschillende leraren.

De sfeer in de klas was over het algemeen positief en gezellig. Vooral in het begin van de dag. De juf is erg lief en de kinderen zijn duidelijk dol op haar.
Een aantal dingen zijn echt opgevallen. Dingen die je in Nederland hopelijk nooit tegenkomt.
- Ze gebruikt een fluitje in haar klas. Een fluit, in de klas. Ik denk dat ik over drie maanden thuis komt met gehoorbeschadiging. De kinderen vinden dit erg naar, ze gebruikt het als er teveel lawaai is, en in plaats van in de handen klappen of een stilte gebaar, blaast zij op een fluit..
- Daarnaast is er een beloningssysteem. De kinderen krijgen een ster als ze iets goed doen, en een stip als ze iets fout doen. Ik weet nog niet welke consequenties eraan verbonden zijn. Het rare is alleen dat je een stip kan krijgen voor een fout antwoord... en een ster voor een goed antwoord... Bedenk zelf maar wat voor effect dat kan hebben.
- Er is een erg competitieve sfeer in de klas. Kinderen klikken dan ook voortdurend over elkaar. De juf gelooft de klachten onmiddellijk en het kind krijgt straf. Zonder discussie.
- Als straf zet ze een stip op het bord. Het kind moet op zijn plek zitten en mag alleen naar de stip kijken. En nee, niet voor vijf minuutjes, maar rustig een half uur! Als ze weg kijken schreeuwt ze: Kijk naar de stip!
- Als ze de aandacht van een kind dat ver weg zit wil omdat die bijvoorbeeld niet op let, gooit ze de dop van haar pen naar dat kind. Beetje zoals ze hier vroeger met krijtjes gooiden.
- Het onderwijs is zooooo traditioneel en ouderwets. Het gaat zo:
Pak je boekje, maak open op bladzijde 14, kijk naar één. Juf leest voor. Juf legt uit. Volgende. Als de hele bladzijde is uitgelegd gaan de kinderen aan het werk. Zijn de kinderen klaar? Dan gaan ze in een boek lezen. Tot de volgende les begint.

Er zijn ook een aantal positieve punten hoor.
De kinderen knuffelen en krijgen high fives van de juf. Ze maakt veel grapjes met de kinderen en heeft een luisterend oor. Er is een gezellige hoek met kussens waar de kinderen mogen lezen. Ze heeft voor lezen en rekenen niveau groepen die ze een passende instructie geeft.

Er komen vast nog veel verhalen, zowel positief als negatief. De eerste indrukken zijn in ieder geval opgenomen en het was een ongelofelijk vermoeiende dag.

Bedankt voor de reacties op mijn vorige blog! Vind ik leuk!

Liefs,
Sanne

• 27 Februari 2014 - 10:34

Liselot Vos :

Leuk verhaaltje!
    Toch redelijk wat verschillen met Nederland zo te lezen, lijkt me even wennen!
    Succes met de sportlessen en geniet van de vrije tijd!
    Groetjes van Liselot

• 27 Februari 2014 - 10:37

Tom:

Hoi Sanne,

Leuk hoor allemaal, zo te lezen kunnen ze nog veel van je leren daar!

Groetjes,
    Tom

• 27 Februari 2014 - 10:40

Marloes:

Hallo Sanne!

Wat leuk (en interessant) om te lezen. Ik ben erg benieuwd naar de rest van je ervaringen! :)

Liefs Marloes

• 27 Februari 2014 - 10:44

Ruud Postema:

Hoi Sanne,
    Wat een leuk verhaal, en verschillend van nederland!
    Sportlessen leer je zelf ook wat van! vooral de regeltjes, kan je het ons daarna uitleggen?
    Geniet van de Pinquins!
    liefs, Pap.

• 27 Februari 2014 - 11:23

Annelies:

Leuk om je eerste ervaringen op de stageschool te lezen Sennoe!
    Sportles geven, net wat voor jou hihi.
    Bizar om te zien hoe het onderwijs daar op zo'n andere manier wordt ingericht.
    Jouw kwaliteiten kun je daar goed gebruiken!
    Geniet van deze mooie tijd!
    Liefs larsie en annie

• 27 Februari 2014 - 12:05

Marjan:

Hoi Sanne
    Wat een verschil met het onderwijs bij ons! Wat een nieuwe indrukken voor jullie allemaal. Gelukkig is er genoeg tijd om ook te ontspannen.
    Veel succes met alles, zeker met het sporten daar ;-)
    Kus, mam

• 27 Februari 2014 - 13:06

Elja:

Hoi Sanne,

Leuk om je ervaringen tot nu toe te lezen. Gelukkig dat jullie maar drie dagen hoeven, kunnen jullie ook genieten van al het andere moois daar. Ik blijf je reisverslagen lezen hoor!

Groetjes aan de andere meiden. xx Elja

• 27 Februari 2014 - 18:21

Oma Thea :

Hoi Sanne
    Wat leuk dat je straks als je weer thuis bent heel goed bent in tennis of een andere sport. Zal wel even wennen zijn dat het les geven zo anders is, maar lief dat ze zo van.knuffelen houden.
    Ik was van de week bijSandra op school die gebruikte ook een fluitje met gymles.
    Ik kon kijken naar een openbare les vanWieke en Sandra was leuk. I
    Ik vind het leuk om zo op de hoogte te blijven,en had echt niet gedacht. Dat het zou lukken ik denk dat opa trots op me zou zijn.
    Groetjes en een dikke knuffel Oma

• 03 Maart 2014 - 21:43

Linda:

Hoi Sanne,
    Ik kreeg je site van Ann omdat ik benieuwd was hoe jij het allemaal beleeft daar in het mooie Kaapstad! Zo te zien ben je lekker gestart! Ben benieuwd naar je volgende verhalen ;)
    Mocht je een keer tips of vragen hebben dan hoor ik het wel van je!!
    Groetjes Linda (vriendin van Lars en Ann en van De Hoeksteen)