Aangekomen in South-Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Postema - WaarBenJij.nu Aangekomen in South-Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Postema - WaarBenJij.nu

Aangekomen in South-Africa

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Jaaa we zijn in Zuid-Afrika!!
Na een ontzettend lange vlucht, in een overvol vliegtuig met veel huilende baby's en een paar gezellige Schotse mannen, kwamen we aan op het vliegveld. Alles verliep super goed en we waren zo in het land!
Jacques stond ons al op te wachten. Hij is een leerkracht op de school en hij is het 'hoofd' van de bovenbouw. Hij begon ons gelijk van alles te vertellen, in het Afrikaans. We konden het meeste goed verstaan. Hij vertelde in de auto volop. De rit duurde vrij lang omdat het spits uur was. Op een gegeven moment schakelde we over op Engels. We waren erg moe en begrepen elkaar niet altijd.

Aangekomen op de stageschool werden we in know time aan alle collega's voorgesteld. Ik heb mijn mentor ontmoet. Ik krijg een groep 5, of te wel graad 3. De klas was bezig met een project over ambulances dus ik heb maar heel kort naar binnen gekeken. Het zag er leuk uit.
We hebben de hele school kort gezien. Een gezellig, ouderwets schooltje met veel vrouwen voor de klas.
Er is ook een daycare voor jonge kinderen, dus als we willen kunnen we af en toe even baby's gaan knuffelen.
Mijn mentor heb ik later nog even in de leraren kamer gesproken.
Ze was heel vriendelijk en leek het erg leuk te vinden dat ik bij haar in de klas kwam.
Het was wel erg duidelijk dat we ontzettend moe waren, dus Jacques nam ons snel weer mee. We hebben even kort wat boodschappen gedaan en zijn toen naar ons appartement gebracht.
Daar hebben we Adele ontmoet. De vrouw van de eigenaar, ontzettend aardig en haar zoon Ashley. Een jongen van 19 die studeert en alleen in de weekenden thuis is.

We zijn snel onze koffers gaan uitpakken, we wilden het een beetje gezellig maken, en zijn toen even gaan liggen. We hebben anderhalf uur geslapen. Dat was echt even nodig. Ik was zo moe!
Toen hebben we ons klaargemaakt, want we zijn uiteten geweest met Simone (van de IPabo) en twee meiden van een andere pabo die hier al drie weken zijn.
We moesten met de trein naar kalkbay. Het kaartje kostte iets van 10 rand en de trein was te laat en reed super langzaam. We gaan de NS nog leren waarderen hier!
In Fishoek stapte Marsha en Yet in. Ik was blij dat we hun snel gevonden hadden, met zijn tweeën waren we wel een beetje verloren.
In Kalkbay kwam Simone al gauw aan, ze werd lekker met de auto gebracht.
We hebben gegeten bij bra's bell. Een restaurantje aan de zee, waar de golven helemaal tegen het raam aan spatten en waar de mensen dus uit het raam springen om even te zwemmen. Het was er gezellig, en het eten was lekker en goedkoop!! 75 rand voor een enorme hamburger met patat!
Daarna zijn we naar een soort cocktail bar geweest, genaamd Cuba. heerlijke cocktails uit een pot gedronken... :)
De sfeer daar was echt gezellig! Een beetje student-hippie-bohemian achtig.
We waren echter al snel weer moe en rond acht uur gingen we een taxi zoeken. In de avond is het namelijk niet veilig (genoeg) om met de trein te reizen.
We vonden al snel een mooie taxi, de chauffeur was bereid om eerst naar Fishoek te rijden en dan naar ons adres in Simonstad. De meiden uit Fishoek moesten 100 rand betalen en wij 150 rand. Een aardige chauffeur, die keurig wachtte tot we binnen waren voor hij weg ging.

Thuis gekomen moesten we de eigenaar nog zien te spreken. Hij was overdag op zijn werk, maar zijn vrouw had gezegd dat hij in de avond alles aan ons zou uitleggen. Er is een deur in het appartement, die naar hun huis leidt. We moesten hun daardoor roepen, na heel wat gegiechel lukte het eindelijk en kwam zijn zoon. Hij zei dat ze eerst even de Rugby game moesten afkijken want dat we de biggest South african tradition.
Ze kwamen al snel daarna. De eigenaar heet ook Ashley. Een grote, dikke man die een vleesbedrijf heeft.
Het is ons inmiddels duidelijk dat iedereen hier alles voor ons wil doen.
We vertelden hoe veel we voor de taxi hadden betaald, nou we waren dus flink afgezet! Ze lachten ons vierkant uit.
We hebben de wifi code gekregen van hun, daar moeten we wel iets extra voor betalen maar dat vonden we geen probleem.

Vandaag zijn we eerst gaan ontbijten bij Dixie's. Een leuk plekje bij ons in de buurt aan het strand. Later is Ashley ( de zoon) met ons naar een mall gegaan om inkopen te doen. We waren ontzettend lang bezig, omdat we ook een simkaart moesten regelen. De arme jongen vond shoppen verschrikkelijk, maar deed zijn uiterste best voor ons.

Zo meteen gaan we nog even naar het strand, en misschien ontstaan er ook nog plannen voor vanavond!

Ik hou jullie op de hoogte!
Liefs,
Sanne

• 22 Februari 2014 - 21:54

Sandra:

Hai Sanne, wat een indrukken hè die eerste dagen?! Geniet van het weekend en maandag veel plezier met stage lopen! X

• 22 Februari 2014 - 22:02

Oma Thea:

Lieve Sanne
    Wat een leuke en uitgebreide mail ,wat fijn dat de eerste indrukken goed zijn .hoop dat het zovoor je blijft.
    Wat een vaart er meteen in hè!,zoveel gedaan meteen de eerste dag.
    Ik ben blij dat ik je kan volgen op deze manier ,opa had gelijk dat ik het toch moest leren.
    Wij zijn vanavond met Sandy en Remco en kinderen Sandra Suze Wieke Marc Harriet en kinderen een pannenkoek wezen eten ,
    sandy wil de familie een beetje bij elkaar houden, was gezellig.dat was weer een kort mailtje groetjes een een dikke knuffel ,oma

• 23 Februari 2014 - 12:39

Els:

Hoi, je bent goed aangekomen. Nu even wennen. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen. Gr Els

• 24 Februari 2014 - 20:52

Jacqueline:

Wat een leuk verslag. We reizen zo een klein beetje met je mee. Veel plezier! Groetjes, Jacqueline

• 26 Februari 2014 - 16:10

Liselot Vos :

Hoi Sanne,
    Leuk verhaal om te lezen!
    Succes op je stage en ik nu al uit naar je volgende verhaal!
    Groetjes van Liselot